În contextul pandemiei de Covid-19, statul român adoptă o măsură de protecție socială – somaj tehnic-, pentru a veni în ajutorul cetățenilor români. Astfel, una dintre măsurile de protecție acordate de către stat este șomajul tehnic, prevăzut de OUG 30/2020, modificată prin OUG 32/2020. Măsura vine în ajutorul angajaților și angajatorilor din mediul privat.
În situația în care angajatorii, indeplinesc condițiile cerute de lege, respectiv și-au redus sau intrerupt temporar activitatea, total sau partial, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului COVID-19, pot decide suspendarea contractului de muncă al angajatului si intrarea acestuia în șomaj tehnic, pe perioada stării de urgență.
In acest context, angajatul urmează să primească o indemnizație egală cu 75% din salariul brut pe care îl avea la societate, cu mențiunea că, indemnizația nu poate fi mai mare decât 75 % din salariul mediu brut pe țară. Această suma, după cum ziceam, este asigurată de către statul român.
În situația în care, angajatul are un salariu mai mare decât salariul mediu brut, firmele au posibilitatea să suporte diferența până la 75% din salariul de bază, în funcție de negocierile dintre angajatori și angajați. Teoretic, încă nu s-a stablit dacă această diferența este o obligație sau o opțiune a angajatorului, din punctul nostru de vedere, această posibilitate rămâne la latitudinea angajatorului, statul roman neputând impune astfel de obligații angajatorului, tocmai pentru faptul că acesta are o lipsă de activitate ( poate, o să avem clarificări și pe acest aspect, prin ordinul care urmează să apară).
Procedura de acordare a șomajului tehnic este una simplă, angajatorul are obligația să suspende contractul individual de muncă al angajatului, în baza art. 52 alin.1 lit.c din Codul Muncii, ulterior acesta depune o cerere și o declarație pe propria răspundere, la Agenția de Ocupare a Forței de Muncă, in format electronic, la începutul lunii.
Prin declarația pe propria răspundere angajatorul își asumă veridicitatea datelor, deoarece, el trebuie să arate modul în care situația de urgență i-a afectat activitatea comercială. Angajatorul mai trebuie să depună o lista cu toți angajații care au intrat în șomaj tehnic și salariile pe care aceștia le aveau. Urmează să apară și Ordinul prin care Ministerul Muncii va publica modelul declarației pe propria răspundere.
În termen de 15 zile de la depunerea documentelor, Ministerul Muncii, prin ANOFM, va face plata către angajator. Angajatorii au obligația că în 3 zile de la primirea banilor să facă plata către angajați.
Facilitatea se acordă pe toată perioada pentru care s-a stabilit starea de urgență.
